EKADAŠI - GAVĒNIS SAISTĪBĀ AR VĒDĀM

Saskaņā ar Vēdu zināšānām, fiziskajai un psihiskajai veselībai nav nepieciešama liela ēdienu daudzveidība, vairāk nozīmes ir tam, cik daudz ēdienā ir labestības (satviskuma) gunas. Ēdienam ne tikai jāuztur un jāstiprina fiziskā veselība, bet arī jāveicina apziņas celšana augstākā, garīgā līmenī.

Visbiežāk cilvēki vēlas notievēt, iegūt labu figūru, tā ir badošanās kaislību gunā un neko labu nedod. Ja cilvēks badojas ilgāk par divām dienām un neveic garīgo praksi, tad tas novārdzina smalko ķermeni- vājinās raksturs un psihiskie spēki, cilvēks kļūst aizkaitināmāks, neiecietīgāks. Dusmas, neiecietība un aizvainojums rada imunitātes problēmas. Badošanās ar mērķi attīrīt apziņu ir badošanās labestības gunā, tā var būt ilgstoša (piemēram, 40 dienas), taču tik ilgi var gavēt tikai tie, ks attīstījuši sevī daudz labu rakstura īpašību un saprot, kas ir garīgā prakse. Pretējā gadījumā tā būs badošanās kaislību gunā.

Ekadaši ir ļoti sena tradīcija, kuras saknes meklējamas vēdās. Vēsturiski tā visvairāk saistās ar vēdisko tradīciju Indijā un Nepālā, taču mūsdienās ekadaši praktizē cilvēki daudzviet pasaulē. Ekadaši ir cieši saistīts ar mēness kalendāra ciklu, kam vēdiskajā pasaulē ir milzu nozīme.

Vēdās ir ieteikts gavēt noteiktās dienās Ekadaši. Katrā mēnesī ir divi ekadaši: viens mēneša tumšajā pusē, otrs – gaišajā. Tiem abiem ir vienāds garīgās attīstības spēks. Tā ir 11.diena pēc jauna vai pilna Mēness. gadā parasti pavisam ir 24 ekadaši dienas. Šajā dienā sakrājas netīra prāta enerģija, notiek daudz nelaimes gadījumu, saasinās strīdu , konfliktu iespējamība.

Vārds "ekadaši" no sanskrita ir tulkojas kā "vienpadsmitā", tas ir, tā ir vienpadsmitā un divdesmit sestā Mēness diena, saskaņā ar astroloģisko Mēness kalendāru. Vēdu tradīcija saka, ka Ekadaši dienas ir īpaši labvēlīgas garīgām praksēm. No zinātniskā viedokļa Ekadaši dienas ir visdabiskākās cilvēka ķermeņa, prāta un smalko  ķermeņu attīrīšanai. Tiek uzskatīts, ka Ekadaši dienās ir visizdevīgāk nodarboties ar attīrīšanos un garīgajām praksēm.

Kāpēc iesaka gavēt Ekadaši dienās? Mēness spēcīgi ietekmē cilvēka fizisko un smalkos ķermeņus. Ekadaši dienās ieteicams novājināt fizisko ķermeni un pastiprināt garīgās altruistiskās aktivitātes. Fiziskajā plānā tas var izpausties kā patērētā ēdiena daudzuma samazināšana vai pilnīga atturēšanās no ēšanas. Šajās īpašajās dienās ir labi lūgt, skaitīt mantras.

Badošanās Ekadasši ir vairāk, nekā tikai atteikšanās no ēdiena. Šis ir laiks, lai ieskatītos dziļi sevī un atcerētos par attiecībām ar Dievišķo.

Svarīgi, lai  gavēņa prakse Ekadaši dienās nepāraugtu periodiskās pašspīdzināšanas darbībās . Daži cilvēki viegli panes badošanos, un tieši viņiem ir ieteicama pilnīga atturēšanās no ēdiena. Citi, savukārt, nevar uzreiz izdarīt šādu lēcienu, viņiem ieteicams pakāpeniski samazināt pārtikas daudzumu, atturēties no gaļas, pākšaugiem, graudaugiem. Nekā neēšana nav paredzēta visiem, to labi panes tikai cilvēki ar spēcīgu konstitūciju. Tādēļ jāgavē atbilstoši sava ķermeņa iespējām. Līdzīgi kā sportā – necenties pārspēt citu rekordu, bet sacensties ar sevi. Šodien darīt nedaudz vairāk, nekā varējāt vakar.

Gavēnis Ekadašī dienā ir pats spēcīgākais instruments darbam ar karmu. Ieguvums no gavēņa Ekadašī dienā daudzreiz pārsniedz visu citu askēžu ieguvumu kopā.

Ekadaši dienā svarīgi veltīt sevi garīgām praksēm, lūgšanām, garīgām grāmatām vai lekcijām. Attcerēties, ka katrs esam Dvēsele, Mīloša Dieva daļa, kurai pieder brīnišķīgs materiāls instruments Visuma plānu īstenošanai – fiziskais ķermenis.

Parasti gavēni sāk no saullēkta kalendārā norādītajā Ekadaši dienā vai no saulrieta iepriekšējā dienā un beidz ar nākamās dienas saulrietu.

Arī tad, ja cilvēks neiet kādu konkrētu garīgo ceļu, bet vienkārši ir ieinteresēts savas veselības uzlabošanā, ekadaši kā prakse viņam nāks tikai par labu.

Galvenie Ekadaši principi:

Likums pirms pašiem Ekadaši likumiem – nē gaļai, zivīm, olām! Pirms uzskaitīt Ekadaši laikā atļauto un aizliegto, svarīgi saprast, ka gaļa, zivis un olas tiek izslēgti automātiski, un tas pat netiek apspriests. Tāpēc tieši gaļēdājiem šis var būt ļoti labs iesākums centieniem samazināt gaļas daudzumu savā ēdienkartē.

1.    Neēst pākšaugus un graudaugus (līdz ar to maizi, makaronus un citus miltu izstrādājumus), sojas produktus, prosu, rīsus, kukurūzu un tās cieti, dālu, no graudaugiem iegūtas eļļas.

2.    Atteikties no konkrētām garšvielām – sieramoliņa sēklām, sinepju sēklām (sinepēm), ķiplokiem.

3.    Jo mazāk ēst, jo labāk, taču – uzmanīgi.  Var ēst vienreiz, divreiz dienā, pielāgojot to savam darba ritmam un veselībai. Piemēram, pa dienu viena ēdniereize, vai arī tās ir divas vai trīs nelielas ēdienreizes.

4.    Ūdens – ja ievēro vieglu Ekadaši – dzert, cik vēlies.

5.    Ar laiku askēzi pakāpeniski var padziļināt – noņemt pa ēdienreizei nost, līdz ekadaši dienā vairs neēst nemaz.

  1. Uzturā drīkst lietot tikai bezgraudu pārtiku vienreiz dienā pēc pusdienas. Šī pārtika  var sastāvēt no: sakņaugiem (izņemot bietes), augļiem, ūdens, piena produktiem, riekstiem, cukura, dārzeņiem.
  2. Tāpat nevajadzētu: gulēt pa dienu, skūties; ēst svešā mājā.
  3. Homeopātiskās zāles un medikamentus šajā dienā var lietot tikai tajā gadījumā, ja cilvēks ir slims.

Ļoti svarīgi ir saprast, ka gavēnis nav tikai atteikšanās no pārtikas vai dažiem produktiem. Ja šajā dienā darāt lietas, kas nav saskaņā ar ētikas normām, vai ļaujat vaļu dusmām, patiesībā gavēnis netiek ievērots, un jūs vienkārši neēdat. Vajag noskaņoties gavēnim, citādi nav jēgas sevi mocīt!